באיזון מושלם – כשיפן וסקנדינביה נפגשו בדירה אחת
העיצוב היפני והעיצוב הסקנדינבי מתאחדים! ויוצרים את הג'פנדי (Japandi -fusion between Japanese and Scandinavian) סגנון עיצוב חדש ומרענן. הג'פנדי, הטרנד שכובש את עולם העיצוב, נראה שלא רק אופנה חולפת, אלא סגנון עיצוב חדשני, חכם ועל זמני.
אז מה הקשר בין שני הסגנונות? במחשבה ראשונה, יפן וסקנדינביה מרוחקות אלפי קילומטרים אחת מהשניה, בעלות תרבויות שונות כל כך, לרגע זה נראה חיבור הזוי. אך אם מתעמקים, מגלים הרבה מן המשותף במאפייני העיצוב של שתי התרבויות: מינימליזם, פונקציונליות ופשטות, תוך שימוש בחומרים טבעיים וצבעים עדינים. הג'פנדי, השילוב שנולד, מכניס הביתה חום טבעי, שלווה ושקט.
את הדירה הזו בתל אביב, עיצבה המעצבת תמי פמפנל שנקר בהשפעה עיקרית מהסגנון הג'פנדי "המחשבה הראשונה בתחילת העיצוב היתה, השאיפה ליצור חלל שמצליח לתפוס את מהות השקט"
"בדירה גרים זוג הורים שילדיהם הבוגרים עזבו את הבית ונותרה איתם עוד בת בגיל העשרה. החלום שלהם היה, בית עם מרחב אירוח למשפחה המתרחבת, לצד איזורים אישיים עם מקסימום פרטיות וכל זאת עם שפע מקומות אחסון ופונקציונליות מירבית".
הדירה של המשפחה ממוקמת בצפון תל אביב, בעלת שלושה חדרים בשטח של כ100 מ"ר. הדירה עברה שיפוץ כללי, שכלל חלוקה מחדש של כל חללי הדירה כך שתתאים לצרכים החדשים של המשפחה ובנוסף החלפה לתשתיות חדשות. "השיפוץ התבצע בתקופת הקורונה בין סגר לסגר ולאור האתגרים והעיכובים שידענו, השיפוץ ארך כחמישה חודשים" משתפת תמי.
קדימה, נכנסים לדירה
מטבח
כבר ברגע שפותחים את דלת הכניסה ונכנסים פנימה אל תוך הדירה, נחשפים לחלל ציבורי רחב ידיים, פתוח, בהיר ומאוורר שעושה חשק לשהות בו ולקחת חלק בשקט שהוא יוצר. המטבח תוכנן בצורה פרקטית, על ידי נגרות מדויקת ונקיה. במטבח קיימים מקומות אחסון רבים ועל אף זאת, הוא עדיין שומר על מראה מינימליסטי וכלל לא עמוס.
לצד המטבח תוכננה קוביית עץ ייחודית המשמשת בתוכה מזווה שבו עוד מקום אחסון רב. הקובייה יוצרת משחק מעניין ומתוחכם בכל החלל הציבורי מכיוון שהיא נראית מכל צדדיה ומקושטת בפשטות במדפים שקועים לאחסון ולנוי. בנוסף למזווה שכבר הוזכר, היא משמשת גם כקיר תוחם לאי, שמחובר אליו בהמשכיות וגם כקיר כניסה שהופך אותה למוגדרת ולא חשופה מדי לכל החלל הציבורי יחד.
סלון, מרפסת וגם פינת עבודה שמתחבאת לה
הסלון מעוצב, גם כן במינימליסטיות ובקווים נקיים, לא ניתן למצוא אף פריט מיותר, הכל מדויק ומחושב. ממש בהתאם לסגנון הג'פנדי. הצבעים בהירים, נכנס מהויטרינה אור טבעי שיוצר אווירה חמה ונעימה. נבחרו בקפידה הרהיטים, התאורה ושאר פריטי האמנות והצמחיה. מצד אחד הנקיון והדיוק, מצד שני החום והרכות שיוצרים הרהיטים באמצעות צבעים חמים ובאמצעות טקסטיל רך למגע.
לאחר השיפוץ, המרפסת המקורית של הדירה נפתחה מחדש והיא ממשיכה את הסלון בקשר ישיר כחלק בלתי נפרד ממנו, אודות לשקיפות המלאה של הויטרינה הרחבה. "המרפסת מאפשרת אזור מחייה נוסף, המכניסה את החוץ פנימה" ובאמת נשקף ממנה שפע של ירוק טבעי מהרחוב. "בסלון עמוד רחב הפך לקיר טלוויזיה, והוא מגדיר היכן נגמר הסלון ומתחילה פינת העבודה".
בעיצוב, המצוי הופך לרצוי, תמי הפכה את העמוד הקונסטרוקטיבי שכביכול "תקוע באמצע" ליתרון ולבעל משמעות בחלל. "בפינת העבודה תוכננה ספריה נדיבה בחיפוי עץ עם מדפי מתכת דקים שנראים כמרחפים" גם פינת העבודה זוכה בריבוי אור טבעי בזכות פתחי החלונות.
אחד להורים ואחד לבת – שני חדרי מאסטר עם חדר רחצה צמוד
תוכננו שני חדרי שינה עם שרותים מקלחת צמודים, כדי לענות לבקשתם של הדיירים למקסימום פרטיות. "חדר ההורים עם מקלחת מרווחת ומפנקת וחדר ארונות סגור בדלת פרופיל בלגי כפולה עם זכוכית פסים".
"בחדר הבת, המקלחת מופרדת מהחדר באמצעות קיר פרופיל בלגי שחור וזכוכית פסים. מראה תעשייתי וקונטרסטי יותר מכל שאר הבית" בשביל לייצר לה מרחב אינטימי, במראה צעיר.
"כל האווירה שאפה לצבעוניות עדינה ומתונה הנובעת בעיקר משילוב חומרים שונים. יצרתי בית שהוא אי של רוגע ושלווה. בית עם חלל מרווח כדי שיהיה נעים ביחד, ומספיק פרטיות כדי שיהיה גם בנפרד. בית שעוטף בנעימות בסוף יום"
קרדיטים
נגר: סיוון הנגר
שולחן אוכל וכיסאות בר: טולמנס דוט
כיסאות אוכל: פיק אפ
תאורה: קימחי
ספה, כורסא, מנורה עומדת: פנטהאוז בייסיק
שולחנות סלון: ניחותא
מיטת הורים: יעקוב טווינה
אביזרים: סאגה