לעצב מהפרט אל הכלל | עיצוב בית פרטי בסגנון נורדי
אם תשאלו מעצב פנים מהו האתגר הגדול ביותר שלו ב-עיצוב בית , הוא יגיד לא פעם שזהו פרויקט שצריך להתחיל 'מהאמצע', כלומר לאחר שכבר נעשתה בו עבודת עיצוב רבה. הרי קשה עד בלתי אפשרי לשנות מצב קיים, בטח בתחום הזה ובטח כשלא מזמן נעשתה עבודה מקיפה – ממש כמו בפרויקט הזה.
הלקוחה, עם טעם מאוד מוגדר (ונורדי) ערוך ומסוגנן עד לפרטי פרטים החל ממראה כל חלל ועד לאקססוריז הקטנים עד שכמעט היה נדמה שאין צורך כלל בעזרה מקצועית. ובכל זאת המעצבת, איילת לוי עדני, נכנסה לתמונה בשלב ה"פינישים". "בשיחת הטלפון היא אמרה לי לה שחסר לה החיבור בין הדברים", מתארת המעצבת "מה שהתחיל כפגישת ייעוץ הפך לרומן מתמשך".
"הלקוחות שלי הם בני זוג עם שלושה ילדים, שגרו הרבה שנים בשכירות במושב במרכז הארץ", מספרת לוי עדני. "הם החליטו לבנות בית שיתאים לצרכים שלהם והאֵם, חובבת מושבעת של העיצוב הנורדי, ניהלה את פרויקט בית חלומותיה והייתה מעורבת בכל פרט ופרט בתהליך, משלב התכנון ועד לסידור.
המעצבת נכנסה לפרויקט בשלב ה'פינישים' – לאחר שנבחרו החיפויים והפרקט, לאחר שנקבעה צורת העמדת המטבח וכמובן לאחר סיום התכנון המבני . מאידך, עדיין לא התקבלו החלטות באשר לצבעים, לחומרים, לתכנון התאורה, לתכנון אביזרי הנגרות, לסוג הריהוט ולאבזור.
"הקונספט שגיבשתי הולבש על הסגנון הקיים של הלקוחה (נורדי, חמים ומזמין, עם הפרדה בין החלל הפרטי לציבורי) בעל מראה קליל ומינימלסטי ובגווני ניוד, ורוד, זהב, שחור, אפור ולבן. בהתאם לכך, הרהיטים שנבחרו לבית הם בעלי קו מינימליסטי" מתארת המעצבת." למדתי את הלקוחה דרך הפריטים שקנתה ודרך התיקיות ששמרה בפינטרסט, ודרכם גיבשתי את הקונספט שלנו. ניסחתי אותו בצורה ברורה, הגדרתי לוח חומרים וצבעים – ויצאנו לדרך".
בהתאם לאהבתה של האישה, ביקשו בני הזוג לייצר חלל במראה נורדי, חמים ומזמין, עם הפרדה בין החלל הפרטי לציבורי. התכנית לחלל הציבורי כללה סלון, מטבח ללא פינת אוכל וחדר משחקים גדול, וכן פינת עבודה ושירותי אורחים. בחלל הפרטי, שבמפלס העליון – חדר משפחה וחדרי מגורים. בכל הבית גובש קונספט של צבעי ניוד, ורוד, זהב, שחור אפור ולבן.
דבר חשוב נוסף שזכה לתשומת לב רבה הוא עניין האחסון, כדי להבטיח שלא יהיה עומס בחללים השונים. בהתאם לכך, הרהיטים שנבחרו לבית הם בעלי קו מינימליסטי, וכולם 'מרחפים' – בעלי רגליים דקות.
החלל הציבורי היה אחד ממוקדי העבודה. האתגר היה ליצור בו תחושת מרחב, אך להפריד בין המטבח לבין הסלון. כדי לשמור על המראה הפתוח הוצבה בצמוד לקיר המרכזי ספה גדולה (שנרכשה בבאדוסה) "בצבע ניוד בגבול הוורדרד", לדברי המעצבת; מעל לספה – שתי תמונות בהתאמה אישית עם מסגרת פליז דקה, שלצידן שני גופי תאורה זהים של האומן טל בלומן; להוספת מקומות ישיבה נבחרה כורסת עור קלילה בעלת מראה מודרני (אי די דיזיין); על מנת לשוות לסלון מראה גדול יותר וכהפרדה בין הסלון למטבח הועמד שזלונג (פלורליס) בין שני החללים; השטיח בסלון (אי די דיזיין) מכיל את כל הצבעים בבית, ויוצר חיבור והרמוניה; על השטיח – שני שולחנות מעולמות שונים: שולחן בטון בצבעי ניוד־אפור ושחור (עבודת יד של האומן שמואל לינסקי), ולצידו שולחן עץ חשוף של two.m.
גם בתכנון המטבח הושקעה מחשבה על ניצול נכון ועל יצירת אשליה של גודל: המטבח מסתיר גרם של מדרגות ויוצר תחושה של רהיט כשנכנסים הביתה (מאחר שהדלת נמצאת מול המטבח). "בחרנו להשתמש במטבח בשני סוגים של כיסאות בר", מוסיפה לוי עדני. "כיסאות נוחים עם משענת בצבע שחור – לאכילה נעימה, וסטרולים מעץ ופליז לישיבה חפוזה". המטבח עצמו נקנה ב'אביבי', והכיסאות ב'עיצוב הכיסא והבר', ב'טורקיז האוס אקססוריז' וב'tow.m'.
חדר השינה של ההורים ממשיך את אותו קו עיצובי של הבית כולו, תוך הפניית החזית אל נוף השדות של המושב. המיטה היא מיטה מינימליסטית מרחפת מבית נאטוצי; שידת איפור של סיפלי ווד; הספה של פלורליס; והארון – עבודת נגרות.
החזית של החדר פונה אל נוף השדות של המושב | צילום: נופר בוגנים
לגבי חדרי השינה של הילדים: ראשית, הוחלט כי שני הבנים ישנו יחד, כדי שכל המשפחה תבלה את הלילה בקומה העליונה. לדיירת היה חשוב לתת לילד הגדול את המקום שלו, ואת הביטוי לאהבתו ללגו. "המדפים שמול המיטה מאפשרים לו להציג את היצירות שלו" אומרת המעצבת. הארון בחדר – מאיקאה; המדפים – עבודת נגרות.
חדרה של הילדה הוא חדר מינימליסטי, עם מיטה ושידה, שיעניק תחושת מרחב אך יספק בו זמנית גם תחושת חמימות ונעימות. השידה – מאיקאה; המיטה – מברזילי; הארון – עבודת נגרות.
עוד במגזין – חנויות לעיצוב חדר ילדים>>
חלל המשחקים תפס גם הוא נתח גדול בעיצוב ובתכנון כולו. אחת המטרות המרכזיות בו, כפי שמספרת המעצבת, הייתה לייצר לילדים מרחב פעילות, מעין סלון משלהם, שבו יוכלו ללמוד, לשחק ולראות טלוויזיה. "מאחר שהבית בנוי בשתי קומות, הרעיון היה לייצר קומה ראשונה שתהיה פעילה במהלך היום, וקומה שנייה שתהיה פעילה בלילה. לכן בקומה הראשונה יש כל הצרכים של המשפחה ביום, והחדרים מינימליסטיים ונועדו בעיקר לשינה.
אם כן, בחלל המשחקים, לבקשת הדיירים, נעשתה הפרדה בין שלושה אזורים – אזור משחקים וקריאה, אזור לימודים ואזור רביצה וצפייה בטלוויזיה. "בעתיד הכוונה היא להפוך את החלל הזה לסוויטת הורים", מציינת לוי עדני. הארון בחלל זה הוזמת בעבודת נגרות אישית; השולחן, הספה והספסל – מאיקאה; הכיסאות – מ'פיק אפ'.
חדר העבודה הינו אוסף של פריטים מחו"ל אשר ליקטה הלקוחה וחיכתה בסבלנות לרגע בו יצאו החפצים המהממים לאור
בחדרי הרחצה כולם ישנו מוטיב מסוים ובולט: גופי התאורה. "לחללים אלו תוכננה תאורה מעניינת ופרקטית", מספרת לוי עדני. "חלק מהגופים תוכננו על ידי, וחלק מהגופים נצבעו. רוב הגופים הם צילינדרים שחורים, מראה אשר מדגיש את האופי המינימליסטי". ארונות האמבטיה – עבודת נגרות; חיפויים -חלמיש.
אז אומנם לא כל לקוח ניחן בטוב טעם ובד"כ הבחירה נעשית קשה יותר ככל שיכולת זו מפותחת יותר, אך דעו לכם שיש תקווה גם במקרים מורכבים כדוגמת אלה – עם לקוח מאוד ספציפי ועם פרויקט בשלביו הסופיים- ניתן למצוא מעצבת שיודעת לחבר ולדייק את הבחירות להרמוניה אחת שלמה – תשאלו את איילת לוי עדני.
ירידה לפרטים:
תאורה- אי די לייט
כיסאות בר- כיסאות בר / טורקיז האוס
מטבח- אביבי מטבחים
אקססוריז- TWO M, ID DESIGN פלורליס,
לאתר של המעצבת איילת לוי עדני לחצו כאן