לעצב את השינוי | עיצוב פנים קבלן בסגנון נורדי סקנדינבי
שינוי מקום המגורים הוא עניין דרמטי למדי עבור רובינו – בוודאי עבור משפחה עם ילדים, ו-ודאי ובוודאי עבר משפחה עם ילדים שעוברת מהמרכז אל הדרום. איך אפשר להפוך את המעבר הזה לפשוט וקל יותר עבור כולם? אתם עשויים להיות מופתעים, אך לעיצוב של הבית יש בכך חלק גדול. אם יוצרים את האווירה הנכונה בעזרת עיצוב פנים, אם מעניקים למשפחה את אותה תחושה שאליה התרגלו בבית הקודם, אם ממלאים את החלל החסר שיצר המעבר על ידי מילוי חלל הדירה באינספור פריטים יפים, מעוצבים, ומחממי לב, השינוי הדרמטי יכול להתקבל בקלות רבה יותר אצל כולם.
וזאת בדיוק היתה מטרת העל של המעצבת המוכשרת כרמית גת. "המשפחה ביקשה שאצוֹר עבורם דירה מוארת, שיקית, בסגנון סקנדינבי, כזו שירגישו בה בבית – כאילו היו קרובים למשפחה שנשארה במרכז", מספרת המעצבת על הפרויקט – דירת קבלן בגודל 120 מ"ר בבאר שבע, לשם עברו בני המשפחה (זוג הורים שני ילדים בגיל הגן) מהמרכז, לטובת פתיחתו של עסק חדש.
"הם ביקשו ליצור דירה שיהיה נעים לחיות ולארח בה, עם פינת משפחה שילדיהם יוכלו לשחק בה בהנאה, וקבעו כי העבודה תכלול הכול, משלב התכנון ועד אחרון פריטי הסטיילינג".
תהליך תכנון עיצוב הבית החל כבר שמונה חודשים לפני קבלת המפתח מהקבלן, והפרויקט כולו נמשך כשנה. עם זאת, העבודות עצמן, 'בשטח', נמשכו רק חודשיים. עלות השיפוצים: כ־300 אלף שקלים.
"עיצוב הדירה מתאפיין בהגדרת אזורים על ידי שימוש ב'בלוקים' של צבע ורצפה (מִפְלסים)", מתארת המעצבת. "את פינת המשפחה תיחמתי והגדרתי מעבר לקיר המקורי על ידי הגבהתה על במה; את ה'קובייה' במרכז הבית – מהחלקים החשובים ביותר בפרויקט – הגדרתי באמצעות צבע דומיננטי, ירוק־כחלחל, המסמל צמיחה והתחדשות; כל קירות הבית (למעט קירות הקובייה) נצבעו בלבן, וכך גם הקפדתי לעשות גם עם משקופי החלונות והתריסים בחלל המגורים ובמקלחות (שבמקור היו בגוון משי חום). זאת, על מנת להעצים את מרכז הבית הירקרק ולשוות לדירה מראה נקי ומינימליסטי שלם".
כלל עבודות הנגרות בדירה יוצרו על ידי אביו של הלקוח, ועבודות המסגרוּת – על ידי דודהּ של הלקוחה. הרצפה חופתה בפרקט בגוון אלון בכל חלקי הבית, למעט חדר ההורים (בהמשך יוסבר מדוע).
כשנכנסים לדירה נגלה הסלון מבעד לספריית ברזל לבנה ומינימליסטית, אשר בה נמצאת מגירת אחסון מעץ, מדפים לספרים, פריטי דקורציה וצמחים. כבר בתחילת העבודות בוטל קיר חוסם שחצץ בין חלל המגורים למטבח, והאזור כולו הפך לחלל פתוח.
רצפת חלל המגורים מחופָה בפרקט למינציה מעץ אלון, ובמרכזו ספה תלת־מושבית בריפוד דמוי עור בגוון חום־כתמתם, המשלים את 'קוביית הכוח' הירקרקה. על הספה מפוזרות כריות נוי בגוונים סולידיים אך בטקסטורות מגוונות. במרכז חלל זה הוצבו שולחנות סלון בגדלים שונים, על גבי שטיח עם דוגמה בגווני אפור ולבן. בצד מוצבת כורסה, ומתחת לטלוויזיה – מזנון בגוון לבן טהור, כמו קירות הבית, למראה מאוורר ונקי.
המטבח נהנה גם הוא מצבע לבן טהור, עם קוביית עץ אשר דלתותיה ומגירותיה נפתחות ברובן בלחיצה, והיתר באמצעות ידית אינטגרלית, למראה מינימליסטי. במרכז המטבח אי, המשמש הן לאחסון והן לישיבה. המטבח חופה בשיש לבן. גופי התאורה מעל האי הם צילינדרים – אחד מהם לבן ושניים בצבע פליז, והם מגדירים, לצד הצבע הלבן, את המטבח כולו.
מימין למטבח נמצאת פינת האוכל, שבה שולחן נפתח עם פלטה לבנה. רגלי העץ וכיסאות הישיבה אף הם בגוונים בהירים. גב פינת האוכל הינו חלק מ'הקובייה הירקרקה' הממוקמת במרכז הבית, ומסמלת את ההשראה לפרויקט זה. על גבי 'קיר כוח' זה נתלה קולאז' תמונות, שאחת מהן הינה צילום ממוסגר של הלקוח.
בסמוך לפינת האוכל נמצאים בשירותי האורחים, מאחורי דלת סמויה בקו אפס עם הקיר ובגוון זהה לו. בהמשך פינת האוכל – בפינת המשפחה, המוגבהת באמצעות במה מרחפת החורגת מגבולות הקיר וממשיכה בצורת ספסל, עם גב ומושב מרופד בבד ורוד פודרה. "הספסל נוצר תוך רצון לחסוך בשטח פינת האוכל", מספרת המעצבת, "ובמטרה להעניק תחושת מרחב במעבר בין פינת האוכל וגב הספה, ביציאה לכיוון המרפסת". מתחת לספסל ישנן שלוש מגירות המיועדות לאחסון.
עוד בפינת המשפחה המוגבהת – ספה מודולרית הניתנת לפירוק לכריות ולפריסה בכל רחבי החלל – הן לשם נוחות והנאה, והן כאפשרות נוספת ללינה למבקרים.
בין פינת האוכל למטבח ישנו מסדרון, המוביל לחדרים. המסדרון מהווה גם הוא חלק מ'הקובייה', וגם בו דלת נסתרת בגוון הקיר, אל מקלחת הילדים. מקלחת הילדים, כמו כלל מקלחות הבית, נשארה עם חיפויי הקיר המקורי. מדף מיכל ההדחה הסמוי 'נמשך' עד לקצה הקיר, ונוצרה נישה עבור מסגרת עץ, המשמשת כמדף לארונית אמבטיה, עם דלתות מראָה הנפתחות בלחיצה. ריצוף המקלחת המקורי הוחלף באריחים גדולים בשחור־לבן. הברזים והפרזול בה שחורים, וחלון המקלחת נצבע בלבן טהור על מנת שישתלב וייבלע בקיר.
בחדר ההורים הריצוף המקורי חופה בפרקט לבן כשלג, בשל מידותיו הקטנות. "לצד זה נקטתי בכמה פעולות נוספות למראה אוורירי, מואר עם שיק סקנדינבי", מספרת המעצבת, ומפרטת: "צביעת מקטע מקירותיו (עד לדלת חדר הרחצה) וחל מהתקרה בגוון ירקרק, בתוספת וילון באותו גוון למזעור ה'קטיעה' של הקיר; האזור סביב ראש המיטה הוגדר גם הוא בגוון ירקרק; ריהוט וגופי תאורה מינימליסטיים; ביטול חדר הארונות המקורי והצבת ארון קיר ארוך במקומו, בנישה מהרצפה לתקרה – ליצירת אשלייה של ארון גדול פי שניים, ולתחושת מרחב רבה יותר".
חדר הרחצה של ההורים נשאר אף הוא עם האריחים המקוריים, אך גם בו תוכננה יחידת נגרות מינימליסטית ומראָה במראֶה נקי, עם מסגרת דקה שחורה. גם בחדר אמבט זה הברז והפרזול שחורים.
מעבר דירה, בייחוד כזה שכולל שינוי משמעותי מבחינת אזור המגורים, הוא לא דבר פשוט. אבל, הכול תלוי בסופו של דבר בהרגשה: אם מצליחים ליצור בבית החדש אווירה ביתית וחמימה, אם מצליחים לשמור על אותו האופי שהיה בדירה הקודמת, ואם משאירים הרבה מקום להנאה ולאירוח – גם המעבר יכול להפוך לפשוט הרבה יותר.
תכנון ועיצוב: כרמית גת
צילום: איתי בנית
ריהוט: אריק דיזיין
נגרות מטבח: גאיה מטבחים
תאורה: דורי קמחי, לוגו תאורה
ריצוף וקרמיקה: זהבי עצמון