ליצור את מה שבעצם היה כאן תמיד | שיפוץ דירה בסגנון נורדי חם
לפעמים, כדי להשיג את התוצאה הרצויה, עומדת לרשותנו רק ברירה אחת: לשבור, ולהתחיל הכול מחדש. זה עלול להיות קשה, זה בוודאי יהיה מפרך, וזה מעלה לא מעט חששות – אבל כשהתוצאה הסופית נראית מול העיניים, לפתע כל המהלך הזה נראה הגיוני. לפתע קשה להיזכר מה הייתה המציאות בשטח לפני כן.
דוגמה טובה לתהליך כזה, שכלל מהפך גדול (ושבירה של לא מעט קירות), היא הדוגמה של שיפוץ דירה שמביאה אלינו מעצבת הפנים יעל גוטרייך אורון, שפשוט פירקה והרכיבה מחדש דירה ישנה בשכונה צפונית בתל אביב. התוצאה הסופית? טבעית, מוארת, מרווחת להפליא. כאילו כך היה תמיד.
שוברים ומכניסים אור
שיפוץ הדירה בקווים כללים
דירה ישנה בת 115 מ"ר בשכונה צפונית בתל אביב שעברה מהפך רציני, כאשר כל קירות הדירה נשברו והחלל תוכנן מחדש.
הלקוחה בשנות ה30 לחייה, אם לשני בנים צעירים, ביקשה לייצר חלל נקי ומינימליסטי אך שישדר אוירה חמה ונעימה
במהלך שלב התכנון היו לא מעט אתגרים. בין היתר להכניס את מרפסת השמש, שהיתה צמודה לאחד מחדרי השינה, אל תוך החלל הציבורי תוך שמירה על מספר החדרים הקיים.
החלל הציבורי שהיה במקור מלבני, ארוך וחשוך הפך, לאחר שבירת כל קירות הבית (מינוס מספר עמודים מרשימים שכשלעצמם היוו אתגר בתכנון), למרווח ומואר בהרבה. חלל זה עונה על כל הפונקציות שהיו חשובות לדיירת, כולל פינת עבודה פתוחה לחלל הציבורי, אפשרות אירוח נוחה מאד והרבה מאד פתרונות אחסון.
שני חדרי הילדים תוכננו זה ליד זה כמעט ללא מסדרון, נפרדים לגמרי במיקומם מחדר ההורים באופן שמאפשר פרטיות מקסימלית לכל בני הבית.
העיצוב של הדירה שמר על קוים מאד נקיים ומינימליסטים תוך שימוש רב בעץ וברזל.
חלוקת החלל
תוכנן בקפדנות על מנת ליצור חלל פתוח ומואר
בכניסה לבית תוכנן ארון עם נישת מדפים צדדית אשר חלק ממדפיה משתלבים לפינת העבודה המנימליסטית ואוורירית שנמצאת בחלל הציבורי. החלל הציבורי, הכולל סלון מרווח ומטבח, תוכנן בקפדנות על מנת ליצור חלל כמה שיותר פתוח, מואר ומרווח.
עוד במגזין – שיפוץ דירה בקיבוץ
במקור אזור המטבח היה חדר שינה, אך הרצון של הלקוחות להכניס את מרפסת השמש לחלל הציבורי הכתיב את התכנון. שינוי מיקום המטבח תרם רבות ליצירת חלל ציבורי ריבועי יותר ואפשר כמעט לבטל לגמרי את המסדרון הארוך שהיה במקור שהוביל לחדרי השינה. בנוסף, העברת חדר ההורים לאזור המקורי של המטבח סייע בהגדרת אזורים בבית: אזור שני חדרי הילדים (וביניהם חדר רחצה כללי) ואזור חדר הורים עם מקלחת צמודה.
מבחינת חומריות לאורך כל הדירה חוזר שימוש רב בעץ אלון ובברזל שחור ביחד עם פלטת צבעים עדינה במיוחד של אפורים ולבנים נרקם לו חלל מאד נקי ומינימליסטי נטול מניירות. שילוב החומרים הנ"ל מתבטא גם במטבח. חזיתות הארונות האפורים שולבו עם נישת ברזל שחורה פתוחה כשחלק מהחזיתות בעץ אלון. על מנת למקסם אחסנה תוכננו ארונות שירות נדיבים במיוחד בגודלם ששירתו גם את המטבח ומצד שני גם אחסנה נוספת לבית.
חדר ההורים שמר על אותם קוים נקיים של יתר הדירה ושימוש בצבעי פסטל בעיקר בטקסטיל והלבשה מסביב הכניס לו רכות נוספת. ארונות הבגדים בחדר השינה תוכננו כמעין חדר ארונות פתוח שמוקם לפני הכניסה למקלחת הצמודה לחדר.
לאור גילם הצעיר של הילדים חדר שינה אחד תוכנן כחדר משותף לשניהם והחדר השני כחדר משחקים. גם בחדרי השינה הללו תוכננה נגרות שתואמת את השפה העיצובית בדירה וארונות נדיבים בגודלם. בארונות הבגדים שולבו נישות עץ שתורמות לנראות אך מעבר לכך מאפשרות מקום נוח גם לספרים ולצעצועים.
ארונות חדרי הרחצה תוכננו במיוחד לחללים הרטובים, משולבים גם הם ברזל ועץ על רקע אריחי דמוי בטון שונים. גם הם תוכננו בקווים מאד נקיים ומינימליסטיים שמתחברים עם יתר הנגרות והעיצוב שתוכננו לדירה.
הפרויקט שביצעה יעל גוטרייך אורון הוא דוגמה נפלאה לתהליך קשה, מורכב ומתיש למדי – אך כזה שהיה מתבקש ממש. כשמסתכלים על התוצאה הסופית מבינים שמה שיצרה מעצבת הפנים הוא בעצם מה שהיה אמור להיות מלכתחילה. כל שנדרש הוא 'לקלף' את השכבה החיצונית (ולשבור, ולהרוס, ולהקים מחדש…) – כדי לגלות שמתחת לזה מסתתר יופי אמיתי.
ירידה לפרטים:
נגרות: ארז אילוז
פרקט: אלברו פרקטים
חללים רטובים: ויה ארקדיה
תאורה: שקע ותקע
תאורה באי במטבח: ויהי אור
ריהוט: אייטמס גלרי, פיק אפ, פרט ליבינג
אקסוסריז: גלי ליבנה
הלבשת חדרי ילדים: תותי במושב
וילונות: חיה קידר וילונות
הדפסים בפינת אוכל וחדר שינה: אקלקט
צילום: תמר אלמוג