גמישות פריזאית – שיפוץ דירה מ־1938
את הדירה הזאת תופתעו בוודאי לגלות בבניין ישן, לא מתוחזק, משנת 1938, על גבול שכונת פלורנטין, בדרום תל אביב. מדובר בדירה בקומה השלישית, ששטחה הפנימית 55 מ"ר, ושבמקור היו בה שני חדרים שהוסבו למשרד. הדירה נרכשה על ידי גבר בשנות ה־40 לחייו, רווק שלא הציב דרישות עיצוב מיוחדות מעבר לנוחות ולפרקטיות. האדריכל כפיר גלאטיה ממשרד KOT אדריכלים היה אמון על תכנון ועיצוב הפרויקט, ומה שהתקבל בסוף – מודרניות, גמישות וחללים רחבים ופתוחים – זו תוצאה מרשימה במיוחד.
"הנוחות מדברת אליי", אומר האדריכל כפיר. "התפיסה שלי ככלל מאמינה באמירות ברורות: בחללים ברורים, מנומקים ונכונים לקונטקסט שלהם, ללא אלמנטים גחמניים ומתחכמים שאינם משרתים את הלקוח". את זה אפשר לראות היטב לאורך כל העבודה על הפרויקט.
הקונספט המרכזי לפרויקט, והקו המנחה, היו קונטקסט של 'מכונת מגורים', הנגזר מטכנולוגיית הבנייה שרווחה בתקופה שבה נבנה הבניין, קונטקסט שמשתלב היטב עם דרישות הלקוח. את ה'אווירה' הזו אפשר לחוש כבר כשעולים אל הדירה, דרך חדר מדרגות מודרניסטי שחלון תרמומטר אנכי מלווה לכל גובהו. פלטת החומרים והצבעים שנבחרה לעיצוב הדירה מגבה את הרעיון התכנוני, בתמצות חומרִי ובמופע מונוכרומטי ובהיר בעיקרו, שנשען על גווני אפור, שחור ולבן. ריצוף טראצו בהיר בעל אגרגטים גסים מתכתב עם הסגנון הבינלאומי שרווח בעת בניית הבניין.
כל אלה, בתוספת צורת החלל וגודלו הקטן והמאתגר, הניעו את האדריכל לנצל את החלל בצורה מיטבית, "ולייצר חלל שעובד ועונה על צורכי בעליו ומתאים אורח חייו בצורה הטובה ביותר", כפי שמסביר האדריכל.
כל העולם במה – וכך גם חלל הדירה המחודש
בשלב הראשון של העבודות הוסרו כל קירות הפנים. "הדבר התאפשר בגלל שקירות מעטפת הדירה הן קירות נושאים, כך שלא היו כל אלמנטים קונסטרוקטיביים כמו עמודים בתוך שטח הפנים של הדירה", מספר כפיר. "תכנון הדירה ועיצובה פותחו והתגבשו על ידי סכמה המדמה תסריט יום־יומי, ומתאימה לעיסוקו של בעליה בבימוי.
הסכמה מבוססת על שתי יחידות נגרות ייעודיות, החוברות זו לזו וממשיכות זו את זו: יחידה קטנה מול דלת הכניסה, שהינה יחידת שירות המכילה פונקציות "רטובות" ואחסון; ויחידה נוספת, שהיא הגדולה והמרכזית, שנמשכת לכל אורך הדירה ומלווה אותה, ומהווה הד לחלון התרמומטר בחזית הבניין.
היחידה הגדולה מבין השתיים מכילה פונקציות ביתיות נדרשות אשר 'תופרות' את החלל, תוך שהיא מגדירה את מהלך התנועה בו ואת אזוריו השונים. "היעדר קירות חלוקה, ומיקום פונקציות שימושיות בתוך היחידה הגדולה, הופכת את החלל לגמיש, לכזה שיודע להשתנות בהתאם לצורכי הפעילות", מציין כפיר. "במקביל, במקומות שבהם נדרשת הפרדה מדי פעם, כמו בחדר השינה, היחידה יודעת לספק גם אותה".
היחידה הגדולה מכילה מטבחון מאובזר, מקרר נסתר, עמדת מחשב ופינת עבודה, מערכת קולנוע ביתית וטלוויזיה, ארון אחסון, ארון בגדים, בוידעם, מחיצה סמויה שנשלפת בעת הצורך לסגירת חדר השינה, ויטרינה לתצוגת דברי נוי ואוספים של בעל הבית.
"הסכמה התכנונית חושבה בקפידה, כך שכל חלק בה מגיב לפונקציה שמולו ומתפקד ביעילות מיטבית", ממשיך האדריכל. "לדוגמה, באזור המטבח שולבה טלוויזיה הנשלפת ממשטח השיש, ונצפית מהסלון שמולו – ובכך מייתרת צורך באלמנט נוסף כמו 'מזנון'. כל חלק ביחידה הגדולה מגיב לפונקציה החללית מולו: ארון בגדים מול חדר מנוחה ושינה; אזור רטוב במטבח מול אזור רחצה; אזור הבישול והאירוח מול המטבח והסלון".
בצד המערבי של הדירה, בקצה הסלון, נפתחה החזית והורחב פתח היציאה למרפסת. חלון ויטרינה בעל שלוש כנפיים, מרצפה לתקרה, הורכב במקום קיר אטום, מה שמאפשר במצב של פתיחה לאחד את אזור פינת האוכל והסלון עם המרפסת. מרפסת נוספת, שהקירוי שלה היה גגון פח רעוע בצד המזרחי של הדירה, סופחה לחדר השינה, וכך הרחיבה את שטחו וכעת משמשת כאזור הלבשה נוח.
המרפסת הנותרת רוצפה באריחי טרקוטה בגוון חמרה, המתכתב עם האריחים המצוירים בבניינים ישנים מסוף שנות ה־30, וכל חזותה, על העציצים שבה והמרקיזה הפריזאית בדיגום הפסים שהותקנה בה, מהדהדת את המרפסות האירופיות של פעם.
עוד על החלל הפנימי: פריז בדרום תל אביב
תאורה סמויה בתקרה מלווה את היחידה ממעל, ומדגישה את הציר האורכי של הדירה. כדור זכוכית חלבי דקורטיבי משמש כגוף תאורה תלוי מעל פינת האוכל, ושתי לינסטרות התלויות על גבי קיר הסלון מייצרות תחושה של דירה פריזאית בסגנון בראסרי. התקרה שתוכננה כמנותקת נוסכת ממד אוורירי, ומהרווח בינה לבין הקירות משתלשלים וילונות לבנים רכים. מרבית הקירות חופו בטיח מינרלי לבן ומוחלק, ואלה המצויים לצד הווילונות נצבעו בגוון נס קפה בהיר.
לחיפוי הקיר במטבח משמשים אריחים לבנים מלבניים (מטרו טיילז), הנקראים כסוג של פרשנות עכשווית לאריחים הלבנים הגנריים שזכורים מדירות ותיקות; מדף עליון, שעליו מוצבים פריטי נוי מובחרים, משלים מופע מוקפד ומסוגנן בפשטותו ומטשטשים את הגבול בין מטבח לספרייה.
חדר השינה וחדר הרחצה: עכשווי ובינלאומי
בחדר השינה תוכננה יחידת נגרות נוספת מחופה פורניר שחור, כמו יחידת מדפים ויחידת מגירות באזור ההלבשה, ולצידם בולטת בחלל נוכחותם הנוסטלגית של סקרטר עתיק עם כיסא תואם, שהדייר קיבל בירושה מסבתו.
חדר הרחצה הוא החדר הסגור היחיד בדירה, ובנוכחותו בתוך המרחב הפתוח, וכחלק ממנו, דלת הכניסה אליו היא מחיצת זכוכית גלית: שקופה במידה שמשמרת את ממד הפתיחות ואת המראה האוורירי, ובה בעת מבטיחה הצנעה מתבקשת.
"זה בדיוק הסיפור", מסכם האדריכל כפיר גלאטיה אזולאי. "אפשר לכנות את שפת העיצוב בדירה כ'עכשווית', אך היא נהגתה וצמחה מתוך רפרור לסגנון הבינלאומי. החיבור הזה, בין מה שהיה לבין כאן ועכשיו, נושא אתו רובד תוכני שנכון למקומו, ולצד המענה שהוא מספק לפרוגרמה, זה מה שאליו כיוונתי".
לפעמים, ממש מתחת לאף שלנו, מסתתרים אוצרות מדהימים. לפעמים, נדרש הליטוש הנכון כדי לחשוף את היהלום הזה, ולהפיק ממנו את מה שגלום בתוכו וטרם התגלה. את זה בדיוק ידע לעשות האדריכל כפיר גלאטיה אזולאי, בדרך לאחד הפרויקטים היפים שראינו.
קרדיטים:
ריצוף, חיפויים וכלים סניטריים – מודי בני ברק תאורה, דורי קימחי
מערכות ישיבה – SITS פולין ריהוט נייד
קונטרסט אקססוריז – טולמנס דוט
מחיצות זכוכית ודלתות – ג'יימס גלאס סולושן
נגרות אמן – מרסלו אומנות הריהוט
פתרונות קולנוע ביתי ומדיה – אבי EXPRESS TV
צמחייה – חוויה ושתיל
שיש וחיפוי – שיש מזרחי
אדריכלות – כפיר גלאטיה אזולאי ל־k.o.t אדריכלים.