אינטימיות בין הווה לעבר – שיפוץ דירה ברמת גן
עבורנו, השיפוצים הטובים ביותר הם אלה הכוללים מהפך גדול, וזה בדיוק מה שהשיגה האדריכלית צחית תשובה בעיצוב הדירה הזו ברמת גן.
הדירה נמצאת בבניין משנת 1950 ושטחה 95 מ"ר. "מכיוון שלא היו לנו את התוכניות המקוריות, ניסינו להבין את הבנייה" מספרת תשובה, "אחד השכנים סיפר לנו שהגג הובא כיחידה אחת על ידי מנוף ולמעשה הושען על הקירות מה שאומר שרוב הקירות הם קונסטרוקטיביים ועלינו להיזהר בתכנית החדשה".
ריכוך המראה התעשייתי
לפני השיפוץ אזור המגורים היה בגובה של 250 ס"מ בלבד, מה שגרם לתחושה לא נעימה ואפילו מעיקה. כאשר החליטה תשובה לחשוף את הקורות, החדר קיבל תוספת גובה ניכרת. למרות שהפרופורציות שופרו באופן משמעותי כתוצאה מכך, האדריכלית רצתה למתן את המראה התעשייתי של הקורות. היא עשתה זאת על ידי הנחת טיח בין הקורות הגבוהות ביותר, מה שיצר תחושה נעימה ורכה.
תחושת חמימות נשמרה, בין היתר, על ידי בחירה בפרקט עץ לריצוף הבית. רוב הרהיטים נבחרו בצבעוניות מודורנית ומונוכרומטית וכן נעשה שימוש חוזר בחומרים כמו עץ ועור בעלי מרקם מעניין. לקישוט הקירות נבחרו יצירות אמנות, שבמקרה זה הן בעיקר ציורי שמן המתארים סצנות ונופים בחוץ, המוסיפים הרבה מאוד אופי ועניין לחלל.
הפתעה מרוקאית במטבח
במקור המטבח היה חלל צר. תכנון מחדש של כל האזור הציבורי הביא לתוצאה מרשימה ומאווררת, והמטבח הנוכחי הוא שטח פתוח הפונה לסלון ולחצר. אריחי המטבח שנבחרו הם אריחי זליג מרוקאי בעבודת יד המביאים מגע אנושי לתוך עיצוב המטבח. בנוסף, הרבה מאוד אור טבעי נכנס מהחצר דרך ויטרונות גדולות. "פתחנו קיר חלון מקסימלי עם שתי דלתות ברזל רחבות בין אזור המגורים לחצר כדי לקבל מקסימום אור טבעי ולחבר את החוץ עם הבית" מתארת תשובה. בשאר חלקי הבית הוצבו חלונות קטנים יותר כדי לשמור על התחושה האינטימית של המבנה הישן.
ללא קישוטיות
כמו יתר הבית, גם המאסטר מאופיין בקווים נקיים, נטול קישוטיות ומדהים בפשטותו. ארון קיר גדול מחפה את קיר הכניסה לחדר, מול המיטה. אלמנטים של עץ גושני מכניסים אופי וחמימות לתוך החלל המינימליסטי.
בחדר השינה הנוסף של הבית, ישנו חלון אורכי גדול שמתחיל ברצפה ומכניס מהניראות של החצר לתוך החדר. גם בחלל הזה בחרה המעצבת לשלב סוגים שונים של עץ המכניסים עניין וחמימות וכן מהווים תוספת לקו של הישן אל מול החדש.
האדריכלית, הידועה בקו המינימליסטי שלה, גם הפעם הצליחה לייצר חלל מאוד מינימליסטי, ללא התחכמות, וזאת מבלי להיות סתמי או משעמם, היא עושה זאת בעיקר ע"י שילוב של ישן וחדש וכך מעניקה לפרויקט את האופי הייחודי שלו.