לעולם בעקבות האור | עיצוב בעזרת גופי תאורה סקנדינבים
כאן, בישראל, יש לנו שפע ממנו. כל כך הרבה, עד שלפעמים אנחנו לא באמת מבחינים בחשיבותו הרבה בעת עיצוב הבית. בסקנדינביה הקרה והמעוננת, לעומת זאת, כל פיסה ממנו היא סיפור בפני עצמו. לא פלא שהעיצוב הנורדי־סקנדינבי שם דגש רב בעניין זה: כמות האור בבית. אולי זה יישמע מעט מפתיע (שוב, כנראה בשל העובדה שכאן אור לא חסר), אך הסקנדינבים מקצים שלב נפרד וזמן לא מועט לתכנון התאורה בעיצוב הבית – החל בשיטות להכנסת כמה שיותר אור טבעי לחלל, דרך 'צבע' האור שבו ישתמשו ועד ל'אזורי האור' החשובים בבית, שיזכו לגופי תאורה מיוחדים.
השימוש בתאורה בעיצוב הסקנדינבי הוא, כמובן, מינימליסטי, פרקטי־פונקציונלי: כל גוף תאורה נמצא במקום שבו הוא נמצא מסיבה מסוימת ולמען מטרה מסוימת; עוצמת האור בכל אזור של הבית נקבעת במדויק; גודל החלונות, כמו גם מקומם ביחס לחלל, הוא דבר שנקבע עוד בשלבי התכנון הראשונים. במדינה עם מעט מאוד שמש מדובר בעניין שהוא צורך. כאן, בישראל, אפשר להפוך זאת לכלי נהדר המציע אינספור אפשרויות עיצוב זוהרות ומאירות.
הגוף אמר את דברו
גוף תאורה לסלון מתוך פרויקט של המעצבת כרמית גת
גוף תאורה בעל נוכחות גדולה מאוד בחדר הן בשל גודלו והן גוון הפליז המיוחד שלו.
בשאר החלל בעוד שמסביב נבחרו גופי בעלי נראות מינימלית מדויקת , גוף זה קיבל את מלוא הנוכחות הן בשל מיקומו וניראותו מכל כיוון החל מהכניסה, והן בשל גודלו וגוון הפליז.
ניגודים משלימים
גוף תאורה לחדר השינה מתוך פרויקט של המעצבת אורנה מזור
המעצבת רצתה ליצור צבעוניות רגועה וסולידית תוך שימוש בחומרים שונים ושילובי טקסטיל.
גוף התאורה השחור, עשוי ראטן, משווה לחדר פן דרמטי ונותן קונטרסט לצבעים הרגועים שלו.
ורוד וטוב לו
גוף תאורה לפינת אוכל מתוך פרויקט של המעצבת ורד בונפיליולי
גוף תאורה תעשייתי שנצבע בגוון ורוד חיוור לפי בחירת המעצבת. הוזמן מ'טליה תאורה'
בזרוע נטויה
גוף תאורה לסלון מתוך פרויקט של המעצבות ורד בונפיליולי, פנינית שרת אזולאי
דירת גן ברמת החייל ת"א | גופי תאורה בעיצוב אסף וייברום הוצבו בדירת גן בת"א.
חיו באו(ש)ר
גוף תאורה לסלון מתוך פרויקט של המעצבת ספיר לוי מאורי
גוף תאורה שייצר חיים איבגי (מעצב תאורה) בהתאמה אישית לפי הקונספט והצבעוניות שנבחרו ע"י המעצבת. גוף התאורה נקרא פוליגוני, עשוי מברזל דק. "בחרתי לצבוע אותו בצבע אפור כהה ולייצר אותו במבנה אורכי מחד אך לא לינארי מובהק מאידך, כך שיוכל לדמות או לרמז במבנהו מולקולה שטה בחלל" מתארת המעצבת. מאחורי הבחירה עומד קונספט שלם שהתפתח בעקבות האהבה הגדולה של אם המשפחה למולקולות הדופמין והסרטונין.
לענוד את האור
גוף תאורה לסלון מתוך פרויקט של המעצבת יונית שטרן
גוף תאורה של &tradition מותג עיצוב דני. גוף גיאומטרי ומוזהב שמהווה ממש תכשיט למטבח. כל שאר החלל מאוד נייטרלי ומונוכרומטי וזה גם מה שמאפשר לו לבלוט. הצורה שלו יוצרת אפקט תאורה מיוחד כשחשוך יותר, מאיר אך לא באופן ישיר.
עם אור ראשון
גוף תאורה לסלון מתוך פרויקט של המעצבת רויטל ארז
גוף התאורה בסגנון סקנדינבי עם נגיעות של וינטג' הוצב במרכזו של חלל כניסה מעוצב ואלגנטי.
שמים את הדברים על השולחן
גוף תאורה לסלון מתוך פרויקט של המעצבת ליבנת כהן מרין
למנורה קוראים BELL LAMP של חברת NORMANN COPENHAGEN
צלליתו המעוגלת ומשטח המאט שלו מעניקים לו את הרושם כאילו הוא היטל יצוק. הצד הפנימי הלבן משקף את האור, אשר נופל כחרוט ומספק תאורה מעשית למספר מטרות. את הגוף מחזיק חוט יפיפה בגוון ירוק זית וטבעת גומי שחובקת אותו בצבע חום.
"הגוון שבחרתי הוא גוון חול, אמנם בחלל שאני עיצבתי מקבל משמעות ורדרדה יותר בעקבות ההשפעה של הכיסאות הוורודים וגוון הפודרה הבהיר של הארונות והכלים שהונחו על השולחן" מתארת המעצבת. "אני בחרתי למקם אותו במרכז שולחן האוכל, שבבית הזה מחליף את האי המסורתי , והוא מקשט את הבית ומעניק לו שיק חכם ונראות על זמנית".
באור הזרקורים
גוף תאורה לסלון מתוך פרויקט של המעצבת סיוון יצחקי
בדירה ברמת השרון אשר עוצבה עבור זוג צעיר, בחרתי לשים מנורה מעניינת של אסף ויינברום המוכשר על הקיר על מנת להוסיף עניין בקיר הסלון. המנורה שנבחרה היא סוג של פס צבירה שעליו ספוטים מעץ אלון שמתכתבים עם הפרקט ומתאימים לקו העיצובי בבית.
מעטרות ומאירות
גוף תאורה לסלון מתוך פרויקט של המעצבת דיקלה גלזר
הבית כולו מעוצב בסגנון נקי ומינימליסטי עם נגיעות קלות של צבע. הקו הזה ממשיך גם בבחירת גופי התאורה. "כחלק מהתפיסה העיצובית המינימליסטית של הבית, רציתי להכניס את החוץ לפנים באמצעות שימוש בגווני הירוק במספר אלמנטי" מתארת המעצבת.
"היו מעט לבטים לגבי הגוון אך בסופו של דבר התוצאה מדברת בעד עצמה וכולם מרוצים".
החלל הינו גדול ומרווח וישנה חשיבות רבה לבחירת גופים מדויקת בחלל כזה.
ג-אור-מטריה
גוף תאורה לסלון מתוך פרויקט של המעצבת ליבנת כהן מרין
מעל שולחן באורך 220 מטר הממוקם במרכז הבית, בתוך חלל של חדר אוכל פתוח לבית נבחרו ע"י המעצבת לקט של גופי מתכת משולבי פליז ועץ במראה נקי ומינימליסטי של מעצב התאורה אסף ווינברום. הגופים מעצימים את המראה האלגנטי, מוצבים בחלל בגבהים שונים, ובפיזור חופשי (שתוכנן מראש) ויוצרים קומפוזיציה אסימטרית מעניינת.
"לא רציתי לתלות גוף אחד פומפוזי שיגנוב את ההצגה" מתארת המעצבת, "עשינו התאמות ובחרנו את עץ האגוז במנורות שישתלב נהדר עם השולחן".
בפינת העבודה ליד יש המשכיות לקומפוזיציה שם תלויה מנורת גליל מפליז גם בא-סמטריות שמייצרת קריצה למנורות בפינת האוכל.
מדהים לראות כיצד השימוש בגופי תאורה – גם כאן בישראל השמשית – יכול לשנות לחלוטין את מראה החלל, את התחושה בו ואת האווירה שהוא מציע. בחירת הפריט הנכון, הצבתו במקום 'אסטרטגי' והשימוש בצבע המתאים משקפים בצורה נהדרת את המינימליזם של עיצוב הבית הנורדי־סקנדינבי, ומוסיפים המון לכל עבודת עיצוב, גם (ואולי בעיקר…) במדינה שטופת אור טבעי כמו ישראל.